Hildesheimresan 30 april-3 maj .

Tidigt  torsdagmorgon samlades 30 st förväntansfulla resenärer på parkeringen bakom Malmö Opera för att åka på årets Seniorresa med Thells. Lite småruggigt var det, men snart satt vi i den nya, varma bussen och var på väg!

Resan gick snabbt och smidigt ner till Hildesheim med sedvanliga stopp för lunch och busscafé där den populäraste drycken var kaffe med vispgrädde!!

I Hildesheim checkade vi in på lyxiga Hotel Van der Valk mitt i centrum. Nyrenoverat och fräscht!

1 maj var det ingen som kände för att tåga. Istället besökte vi  Einbeck och fick en rundvandring i stan´ och på rådhuset med en trevlig guide och sist, men inte minst, fick vi prova det berömda Einbeckölet. Efter 3 glas av olika sorters öl, var vi diplomerade ölkännare och vi kände oss alla väldigt glada!

På vägen tillbaka stannade vi på ett trevligt, unikt café och piggade upp oss med kaffe eller varm choklad!

Lördag förmiddag hade vi tid att shoppa lite i Hildesheims fina butiker - och det gjorde vi!!

Kollade utbudet på torgets marknad och tog en cappuccino.

På eftermiddagen njöt vi av solen och folklivet i charmiga Goslar.

Långhelg och fint väder hade lockat otroligt mycket folk som satt på uteserveringarna och fikade.

Lite trötta var dock häxorna som hängde lite här o var i stan´, i fönsterna på husen eller på bänkar.

De hade kommit tillbaka från Blocksberg i Harz, Tysklands motsvarighet till Blåkulla, dit de tyska häxorna flyger på Valborgsmässoafton.

Vi besökte också ett gammalt nunnekloster där man tillverkar snaps och likör ! Provsmakning ingick naturligtvis!

Söndag morgon var det dags att lämna Hildesheim efter 3 trevliga dagar. På vägen hem besökte vi sagoslottet Marienburg, som ägs av ätten Hannover. Slottet är inte så gammalt, byggt 1866 som en sommarbostad till dåvarande drottning Marie av Hannover. Numera används det enbart som museum och till olika event, konserter tex. Slottskyrkan är väldigt populär att gifta sig  i - speciellt bland japaner!

På Autobahn tjocknade trafiken till rätt ordentlig och stod stundtals helt stilla. Lite förseningar där. Väl i Puttgarden möttes vi av kaos. En färja hade kapsejsat i docka under servicearbete och man kunde bara köra med 3 färjor. Oj-hur länge skulle vi behöva vänta på att komma med en färja? Annika använde sig av hela charmkontot och lyckades få med oss på första färja!  Lite trafikstrul i Danmark också, men Thells bjöd som vanligt på förfriskningar på färden och vi steg nöjda och glada av vid Malmö Opera vid 21-tiden efter ännu trevlig resa med Thells och bästa chauffören Bojan och bästa guiden Annika!
Roligt hade vi haft! Bott på toppenhotell, ätit god mat och  druckit goda drycker och framförallt - haft trevligt ressällskap!

PS. Vi hann även med ett besök på Fleggaard. DS

Karin Sixtensson

Bilderna har tagits av Karin och Lars B

Senaste kommentaren

20.04 | 18:17

Kära goa Ingrid.. Många samtal och diskussioner har det blivit tidigare år som ibland lett till en artikel i SDS om händelser i Lunds kommun. Kramis Pip

01.03 | 14:53

Hej, är samordnare för en tänkt tur med S/S BORE våren 2022. Intresserade är Flottans män, Svenska Flottans Reservofficersförbund, Malmö Sjöfartsförening samt ytterligare någon förening.

08.01 | 09:33

Hör av dig på lund62@gmail.com

07.01 | 20:47

Bäste Göran
Jag vill så gärna prata med dig om Antoon...