Tysklandsresan maj 2019

Det blev en kylig start i Malmö på vårens sparrisresa till Tyskland torsdagen den 9 maj. Regn och rusk. Men: Solen och värmen kom emot oss redan i Puttgarden. På väg ner mot Lüneburg stannade vi till i Braak för en riktig Brakmiddag med jätteportioner av schnitzlar och kalkoner. Där brakade också en rejäl hagelskur över oss.

Sedan besökte vi ett lokalt destilleri i Basthorst för provsmakning av produkterna. Den allmänna uppfattningen i gruppen var nog ändå att blott Sverige svenska snapsar har...På vår fortsatta färd bjöd reseledare Annika och chaufför Ernst på hyss: Fläderbubbel och bretzle på en rastplats med åskan dånande i fjärran. Väl framme i Lüneburg gemensam middag med stoj und glam.

Dag 2 fredag: Efter frukost bar det av till Dahlenburg och en gigantisk orkidéodling. Här fick vi en rejäl lektion i konsten att sköta orkidéer, där vi tumlade runt i en del av de 14 växthusen bland 100-tals sorter som man inte hittar hemma. Det bubbades många blomsterpaket tillbaka till bussen.

Nästa stopp var Bleckede, en gullig liten stad full med gamla korsvirkeshus. Här blev det ölprovning på ett lokalt bryggeri. Utanför staden bullade sedan Annika och Ernst upp en picnic vid hamnkanalen. Då kom världens skyfall, vilket förvandlade utomhusfesten till en bussnic. Det gick bra det också: Gott och trevligt!

Så äntligen en del av huvudsyftet med resan. Sparris! I Neetze stannade vi och handlade det vita guldet. Själv kånkade jag ombord 2 kilo. För att sedan inte gå miste om några kalorier intog vi gigantiska tårtbitar på Wiesencafé i den lilla pyttebyn Oldendorf II. Efter kvällens avslutande buffé på hotellet var de flesta ordentligt mätta och trötta.

Dag 3 lördag: På förmiddagen stadsrundtur på hemmaplan i Lüneburg. Vandring på kullerstensbelagda gågator i en särdeles mysig gammal stadskärna. Och som belöning för möra ben: En rejäl portion sparris i solen på en restaurang vid den gamla salthamnen.

På eftermiddagen var det för en del av oss dags för en ordentlig lektion i tysk ingenjörskonst. I Scharnebeck strax nordost om Lüneburg åkte vi båt från den ena kanalen till den andra. Inte så konstigt om det inte vore för att vi åkte 38 meter upp i en slusshiss, en båtlyftanläggning i Elbe-Seitenkanal som förbinder floden Elbe med Mittellandkanalen. Det var en häftig upplevelse!

På kvällen intogs avskedsmiddag i glada vänners lag på hotellet.

Dag 4 söndag: På väg norrut och hemåt igen var det dags för nästa sällsamhet - utanför den goda staden Eutin. Vi tog en titt på världens äldsta kontaktchatt för giftaslystna. I skogen tronar en 500-årig ek med eget postnummer. Hit skriver folk från hela världen i hopp om att hitta en partner. Så kan man göra likt Kjell Johansén: Klättra upp i trädet och leta brev i håligheterna...

För säkerhets skull är eken själv bortgift med en gammal kastanj i Düsseldorf.

I Heiligenhafen stannade vi sedan för lunch i ett gammalt saltlager och genom Danmark vidtog lotterier, fröjd och gamman.

Annika Nilsson är en mycket kunnig guide som hela tiden underhöll oss med tyska fakta om platser och företeelser längs färdvägen. Och andra märkvärdigheter, som att varje människa sväljer minst åtta spindlar i sömnen under sin livstid. Hennes resebyrå heter inte för inte KuloTur. Vi har både haft Kul, fått oss till livs Kultur - och med vädret hade vi i stort sett Tur.

Ett extra stort tack till Mari-Ann Jonsson, som oförtrutet håller gamla Personalstiftelsens fana högt och kämpar för att vi ska få åka ut på trevliga resor, nu under Seniorklubbens flagg.

Vid pennan

Gunnar "Grynet" Westerberg

Här är alla Kjells bilder från resan:

Senaste kommentaren

20.04 | 18:17

Kära goa Ingrid.. Många samtal och diskussioner har det blivit tidigare år som ibland lett till en artikel i SDS om händelser i Lunds kommun. Kramis Pip

01.03 | 14:53

Hej, är samordnare för en tänkt tur med S/S BORE våren 2022. Intresserade är Flottans män, Svenska Flottans Reservofficersförbund, Malmö Sjöfartsförening samt ytterligare någon förening.

08.01 | 09:33

Hör av dig på lund62@gmail.com

07.01 | 20:47

Bäste Göran
Jag vill så gärna prata med dig om Antoon...