Sparrisresan maj 2018

En resa till sparris och samlare

En fantastisk tur med vädret hade vi 25 sparrisresenärer. Solen sken i stort hela tiden från det att vi klev på bussen på söndagsmorgonen den 6 maj tills vi kom tillbaka på kvällen den nionde. Rutten var den vanliga för resor ner i västra Tyskland: via Öresundsbron, Danmark, Rödby-Puttgarden och sen vidare söderut.

På vägen ner stannade vi först utanför Hamburg för att äta lunch och någon timme senare var det dags för första sevärdheten. Vi besökte Harrys musikaliska museum i Schwarmstedt. Det är en samling med mekaniska musikinstrument och ägaren visade runt och lät oss provlyssna.

Därefter anlände vi till Nienburg och vårt hotell, som är vackert beläget precis vid floden Weser. Vi avslutade dagen med middag i hotellets restaurang som ligger som en bro över en flodarm.

Nästa dag var det dags för en stadsrundtur till fots i Nienburg på förmiddagen, och därefter bar det iväg till en sparrisgård. Här serverades vi en trestegsmåltid bestående av sparrissoppa, sparris med schnitzel och skinka, och avslutningsvis jordgubbar med glass och grädde. Mums! Därefter fick vi en kort guidad tur runt sparrishanteringen och fick bl a se några imponerande maskiner som kunde skala och sortera sparris.

På tisdagsmorgonen klev vi in i bussen för att åka till Hameln. Även här blev det en liten rundtur till fots i staden. En staty av råttfångaren såg vi, men de enda råttorna som syntes var av mässing och visade en lämplig promenadväg för turister.

Bussen körde vidare till en sektkällare i Neustadt am Rübenberge. Här nere i de mörka valven fick vi provsmaka åtskilliga sorters sekt och även några likörer, och vi fick dessutom lära oss ett och annat om sekt. T ex så är det en färskvara och kan inte lagras för länge.

På onsdagen blev det en ganska tidig avfärd för att vi skulle hinna besöka ytterligare en sevärdhet innan det var dags att kliva på båten. Det var en jaktvilla i Iserhatche som kanske kan beskrivas som en samlares paradis.

Först fick vi se själva bostaden, där ägaren med familj bor. Inredningen är ytterst påkostad med väldigt mycket väggmålningar och andra utsmyckningar. I hallen finns t ex en ”D-mark-matta” som är dekorerad med just gamla D-marksmynt. I trädgården finns ytterligare byggnader som hyser en stor mängd samlingar av allt man kan tänka sig och lite till: t ex ölflaskor, tändsticksaskar, kapsyler, skrivmaskiner, plastfigurer och ”kamelkyssar”.  Dessutom finns det lokaler som man kan hyra för fester och bröllop.

På vägen norrut var det en del ”Stau” på autobahn och vi blev lite försenade. Dock inte värre än att vi hann äta lunch i Timmerdorfer Strand och därefter handla i Heiligenhafen som planerat.

Transportsträckorna genom Danmark kan vara ganska långtråkiga, men Mari-Ann Jonsson och Monica Lessing hade förberett varsitt quiz som gav oss lite lagom huvudbry både på vägen ut och på hemresan.

Avslutningsvis ska vår reseledare Annika och busschauffören Gert ha tack för en trevligt genomförd resa! Och naturligtvis Mari-Ann Jonsson som arrangerade det hela!