VD-info 14 februari

HD-Sydsvenskans VD, Pontus Bodelsson den 14 februari 2017

2002 kostade det 900 kronor om året att bära ut tidningen till en prenumerant. Förra året 1780 kronor. Det är en av de kostnadsökningar som tynger Sydsvenskan, berättade VD Pontus Bodelsson när han träffade ett fyrtiotal SDS-seniorer den 14 februari på SDS Triangeln.

Orsaken:

- Tidningsbuden går samma runda som 2002. Men då la dom kanske åtta tidningar i varje uppgång, nu två. Då kunde man slå ut kostnaden på åtta exemplar. Nu blir kostnaden så mycket högre per exemplar.

Värre blir det. Skånskan ska lägga ner sin söndagstidning och då blir varje utburet SDS-exemplar ännu dyrare. Distributionskostnaden ökar med fyra miljoner kronor.

I vissa områden med glest mellan prenumeranter blir det fråga om att inte köra ut den på söndagen utan leverera två tidningar på måndagen.

Pontus Bodelsson berättade också att prenumerationsavgifterna nu är en större inkomstkälla än annonserna!

-När annonsörerna investerar i nätet går 85 procent av intäkterna till Google och Facebook. Alla vi andra får dela på 15 procent.

Men han hade visst hopp om en förbättring.

- Annonspriserna i dagspress har gått ner så mycket att vi åter börjar bli intressanta för annonsinvesterarna.

Sydsvenskan ska konkurrera med allt från TV till Pokemon Go om uppmärksamhet.

- Faktum är att HD-Sydsvenskan aldrig tidigare nått så många människor. Men styrkan i kontakten har blivit svagare, berättade Pontus Bodelsson.

Det handlar om den ökända filterbubblan. Människor avskärmar sitt informationsintag till sina speciella intressen eller meningsfränder.

- Vi måste vara tillräckligt bra för att nå in i bubblan.

Det gäller inte bara att fånga läsarnas uppmärksamhet utan också att göra dem tillräckligt intresserade, att de ska vara villiga att betala även för tidningen på nätet.

Det är ett av SDS-ledningens primära mål: Att läsarna blir redo att betala för premiumartiklar, en krona för att läsa en speciell artikel eller 99 kronor i månaden.

- Dagens Nyheter har lyckats över förväntan, 85 000 läsare har nappat. Kan vi få 40 000 vore det en stor framgång.

Ett annat viktigt mål är att få framför allt yngre att prenumerera på e-tidningen.

Pontus Bodelsson fick kritiska frågor om Hallå. En svag journalistisk produkt tyckte flera åhörare. Bodelsson hymlade inte:

- Hallå är en kommersiell produkt för att dra in annonser. Annonsköparna vill ha så stor hushållstäckning som möjligt. Därför går den ut till alla hushåll. Det är n  ”räckviddsprodukt”.

Sydsvenskans upplaga slutligen: 50 000 sjudagarsprenumerationer. Räknar man in e-tidning- och helgprenumerationer blir den 65 000.

Håkan Thorsson