Sydsvenskan nu en lönsam affär

Papperstidningen lever än. Men dess prenumeranter fortsätter åldras. Däremot väljer fler att läsa Sydsvenskan på nätet.Inom en snar framtid kan Sydsvenskans prenumeranter även få läsa Helsingborgs Dagblad i datorn. Och tvärtom.

Det var några av beskeden från Pia Rehnquist, första kvinna på posten som Sydsvenskans chefredaktör, vid mötet med seniorerna 29 augusti.

En annan nyhet är att ljud kan vara den nya trenden.  ”En del orkar inte läsa mer, man vill ha artiklarna upplästa”, sa Pia Rehnquist. Därför undersöks nu möjlighet att låta ”läsarna” lyssna på nyheter, upplästa i en podd i telefonen eller datorn. 

Tidningsbranschen har med åren lärt att vara snabbfotad och lyhörd för trender och krav på förändringar, menar hon. ”Man kan vara säker på att ingen riktigt vet vad nästa steg blir. Men när något nytt händer gäller det att hänga med och att vara snabb” sa Pia Rehnquist.

Sammanslagningen med Helsingborgs Dagblad och dess editioner har blivit en succé. Men gränsen för valet av tidning går ännu vid Saxtorp. HD i norr, Sydsvenskan i söder.

Efter en lång process att foga samman företagen går nu tidningen med vinst i en bransch med hård konkurrens.Tidningen är nu den största utanför Stockholm, större än draken i Göteborg. Man satsar egna resurser på att rapporterna lokalt i västra Skåne medan utlandsreportagen i papperstidningen ofta kommer från Dagens Nyheter.

Mer resurser satsas på grävande journalistik. Sydsvenskan och HD har Sveriges största grävnav med sex fasta reportrar plus andra nyhetsreportrar som sysslar med gräv.

En del läsare klagar på att tidningen fylls av nyheter om dystra händelser. Men med nya mätverktyg, som i realtid visar vad som läses på nätet, går det att se att s k positiva artiklar inte alls har samma läsintresse som övriga nyheter. Några seniorer anser att tidningen nu har för mycket textreklam om restauranger och butiker. Pia Rehnquist försvarade dessa artiklar.”Läsarna vill veta mer om butiker och restauranger”.

Större etiska problem som ansvarig utgivare gäller namnpubliceringar, anser hon. ”Vi satsar på att göra det läsarna vill ha i våra starka kommuner.”

Men tidningen gör inte alltid som läsarna vill.”Vi gör det vi själva tycker är viktigt. Vi måste ju ha en egen ryggrad” säger Pia Rehnquist.

Text och foto: Göran Martelius