Busstur i Det nya Malmö

Mycket kan man säga om Malmö, allrahelst om ”Det nya Malmö”, och kommunalrådet Andreas Schönström (S) sammanfattade det med ordet VÄXTVÄRK.

I alla fall var det så han började vår tvåtimmarstur med buss torsdagen den 19 september.

Dryga 50-talet pangschisar med äkta hälfter och andra tillbehör tillhörde de nyfiknas skara.

Förutom växtvärk kan även morgondagens Malmö sammanfattas med FÖRTÄTNING.

– Förtätning kommer att ske i gamla bostadsområden och på gammal industrimark samtidigt som vi bygger nytt, sa kommunalrådet.

Han berättade att under fjoråret byggdes 3 500 nya bostäder i Malmö och att ytterligare 4 000 återfinns i nya detaljplaner,

– Av de nya bostäderna är 65 procent hyresrätter vilket är unikt om vi jämför oss med de andra storstäderna, sa Schönström.

Turen startade i Holma som byggdes enligt den gamla ABC-planeringen, alltså att man inte skulle bo, arbeta och handla/roa sig i bostadsområdet.

– De här områdena byggdes för att segregera, tre, fyra hus runt en gård så att det blev lugnt och ingen rörelse vilket resulterade i att det blev isolerade områden, enligt Andreas Schönström.

Nu blir här annat. På gräsbeväxta ljudvallar och p-platser ska byggas bostäder. Folkets hus ska rivas och ett nytt ska byggas upp liksom en förskola.

Inte långt därifrån ligger Hyllie som blev vår andra ”hållplats”. Här kommer Nordens första inomhusvindtunnel att byggas och ännu fler bostäder. Midroc lanserar ett nytt hyressystem med olika hyresnivåer beroende på vilken inkomst man har. Citygross öppnar sin nästa affär här och intilliggande Vintrie industriområdet ska rivas.

 I Lindängens centrum har det inte hänt speciellt mycket de senaste åren vilket Malmö stad tillsammans med invånarna, byggherrar, föreningsliv och andra vill ändra på. Jättebostadskomplexet Motetten kommer att rustas upp och i bostadsområdet Vårsången kommer man att kunna bo i en superfräsch trea för 8 000 kronor i månaden.

– Mycket satsas för den sociala tryggheten, menade Andreas Schönström.

Sedan gick turen till Rosengård, förmodligen Malmös mest kända, eller ökända, stadsdel. Rosengårds centrum kommer att byggas om rejält och på den stora p-platsen kommer uppemot 2 500 nya bostäder att byggas. Amiralsgatan skär rakt igenom Rosengård och sägs ta mycket plats. Nu diskuteras vad som ska hända med den breda genomfartsgatan.

– Kan man sänka ner den? Ja, det är en av lösningarna vi diskuterar, berättade kommunalrådet.

Ett annat stort projekt är det som kallas Culture Casbah med bostäder och affärslokaler.

Den nya tågstationen i Rosengård är en av nycklarna till att stadsdelen ska utvecklas.

 Den förmodligen minst kända stadsdelen är Nyhamnen mellan Malmö C och havet. Ett drygt 90 hektar stort område ska i framtiden inrymma 9 000 bostäder och 16 000 arbetsplatser. Fast mycket av detta ligger långt i framtiden, de sista detaljplanerna ligger för åren 2050 till 2055. I området kommer det att byggas många höga hus, två konstgjorda öar, flera skolor och parker dessutom. Samt den Metro som ska knyta samman Malmö och Köpenhamn och som är tänkt att avlasta Öresundsbron.

Från nytt nytt till gammalt och nytt. Limhamns förvandling upplevs nog bäst från ovan. Från cementfabriker och färjeläge till ett område med 40 000 invånare när Limhamns sjöstad är klar. Samtidigt sägs att en hel del av den gamla industrimiljön ska vara synlig och kvar. Det gäller bland annat några gamla silor som ska bli bostäder.

Turen avslutades med en supergod lunch på Park Inn i Västra hamnen där gäster med Stjärnkortet kan äta för 89:- om man anmäler sig i förväg. Mitt emot Park Inn ligger stora ICA Maxi. Även den jätteparkeringen kommer att försvinna och ersättas av nya bostäder.

Andreas Schönströms kunskaper om stadens förändring var djupa och mycket underhållande. Vilken härlig och spännande bussresa.

Text: Bibi Häggström
Foto: Peo Lovén och Jan Skogström